Home / 1ste paal Akropolistoren 15-10-2015

1ste paal Akropolistoren 15-10-2015

Bijzondere initiatief op Zeeburgereiland

eerste paal_akropolistoren_VAAWethouder Laurens Ivens “Buitengewoon vernieuwend wat hier gaat plaatsvinden!“ zei wethouder Laurens Ivens toen hij de Alliantie en de Vereniging Akropolis complimenteerde met hun bijzondere initiatief op Zeeburgereiland. Vandaag was de start van de bouw van de ‘Akropolistoren’ en ‘de Generaal’. Studioninedots ontwierp het bijzondere gebouw van twee torens op één dek. Lingotto ontwikkelt de lage toren voor Vesteda, die daar straks middeldure huurwoningen aanbiedt. In de hoge toren ontwikkelt de Alliantie met de Vereniging Akropolis Amsterdam een levensloopbestendig woonconcept voor 55-plussers in een mix van sociale en middeldure huur.

Prachtig voorbeeld van wat eigen initiatief van ouderen oplevert

Wethouder Laurens Ivens: ”Deze samenwerking brengt ambities van dit college bij elkaar: een mix van huurwoningen in zowel de sociale huursector als in het middensegment. Naar beiden is een enorme vraag in Amsterdam. Ook door ouderen. De Akropolistoren is een prachtig voorbeeld van wat eigen initiatief van ouderen oplevert. Een gemeenschappelijke woonvorm waarin eigen regie, zelfredzaamheid en sociale cohesie het fundament vormen voor het welzijn van de bewoners”. De Overheid wil dat ouderen en kwetsbare groepen zo lang mogelijk zelfstandig wonen en aan de samenleving deelnemen. In het concept van Akropolis helpen bewoners elkaar als ze ouder worden. De behoefte aan deze vorm van wonen voor ouderen is groot. Er zijn al 220 belangstellenden voor de 88 woningen.

55-plussers samen activiteiten ondernemen

Antoinette Tanja, voorzitter van de Vereniging Akropolis Amsterdam: “Onze vereniging wil een woonomgeving die ertoe leidt dat 55-plussers samen activiteiten ondernemen, zorg dragen voor elkaar en zelfstandig en vrolijk oud worden”. Levensloopbestendig wonen houdt volgens haar meer in dan een aangepaste woning. “Het houdt ook verband met de kwaliteit van de omgeving en een mix van gezonde en zorgbehoevende bewoners, van jong en oud, van werken, wonen en ontspanning. De vereniging is dan ook heel blij dat de Alliantie en de gemeente dit project willen realiseren.